ДОБІРКА ПОРАД, У ЯКИХ ГАРНИЙ УЧЕНЬ ЗАВЖДИ ЗНАЙДЕ ЩОСЬ КОРИСНЕ.
- Єдині вимоги до учнів щодо збереження підручників
- Орієнтовна схема відгуку на книжку
- Пам’ятка читача
- Як вибрати книгу для читання
- Як вчити вірш напам’ять
- Як готувати доповідь
- Як готуватися до ЗНО та ДПА
- Як конспектувати книгу, статтю
- Як написати реферат
- Як працювати з довідковою літературою
- Як працювати з книгою
- Як працювати з підручником
- Як працювати над тематичними виписками
- Як скласти тези статті
- Як читати газету
- Як читати книжку
Єдині вимоги до учнів щодо збереження підручників
- Усі одержані вами підручники слід утримувати в охайному вигляді.
- Треба тримати підручники в окремій обкладинці або обгорнути папером.
- Не загинайте аркуші, користуйтеся закладкою.
- Не слід класти в книгу ніякі предмети.
- Перш ніж узяти до рук підручник, вимийте руки. Підготувавши урок, поставте книгу на полицю або покладіть у портфель.
- На сторінках підручників робити помітки ручкою або олівцем забороняється.
- Поводься з підручником так, щоб не було соромно передати його твоїм молодшим товаришам.
- Рекомендації класним керівникам щодо роботи з учнями в межах акції «Живи, книго!”
- Разом з дітьми та батьками оформити куточок «Живи, книго!».
- Ознайомлення учнів з єдиними вимогами щодо збереження підручників.
- Ознайомлення з критеріями оцінювання підручників.
- Відповідальність за підручники в класі.
- Екран класних змагань за краще збереження підручників, пропаганду книги в школі.
- Приймати за актом підручники разом з членами батьківського комітету.
- Вимагати з батьків гарантійні листи щодо збереження підручників.
- Слідкувати, щоб учителі-предметники систематично перевіряли стан збереження підручників свого предмета (робили відповідні записи в щоденник учня).
- Один раз на чверть виставляти оцінки в щоденники учням за стан збереження підручників.
- Надати допомогу посту бережливих у плануванні роботи.
- Разом з батьками здійснювати заходи з виховання в учнів бережливого ставлення до книги. На батьківських зборах аналізувати наслідки рейдів перевірок.
- Планувати проведення класних зборів «Учитись учитися», де висвітлювати роль підручника. Аналізувати ставлення до них учнів. Участь у Всеукраїнських акціях «Живи, книго!» та «Подаруй книгу бібліотеці».
- Відмітити учнів і батьків, які краще зберегли підручники.
- Вклеїти в щоденники учням єдині вимоги щодо збереження підручників.
Орієнтовна схема відгуку на книжку
- Зміст книжки.
- Актуальність тематики твору.
- Творчий задум автора.
- Критична оцінка твору;
-
- особливості композиції книжки;
- сила впливу слова письменника;
- майстерність автора у зображенні характерів героїв;
- мистецтво художника-ілюстратора книжки.
- Основна думка відгуку.
-
- Перед тим як розпочати читання, вибери книжку, в якій розкривається зміст матеріалу, який ти вивчаєш.
- Пам’ятай, що читання — одне з найважливіших занять у самоосвіті і ставитися до нього треба серйозно.
- Слід урізноманітнювати прийоми і способи читання.
- Читаючи, думай, шукай головне, основне, найістотніше.
- Не поспішай, не «ковтай» книгу, вдумайся в логіку і зміст того, що ти читаєш.
- Домагайся, щоб кожне речення, кожне слово, термін, фраза були добре зрозумілі не залишай незрозумілого.
- Читай з олівцем у руках, роби потрібні помітки.
- Обов’язково конспектуй прочитане. Конспект зберігається надовго, прочитане забувається.
- Розпочату роботу доводь до кінця. Не залишай книжку недочитаною — головне може бути попереду.
- Прочитавши, обдумай, чого навчила тебе книга.
- Прочитане спробуй пов’язати з життям, з практикою, досвідом. Добре при цьому придумати (знайти) приклади, що підкріплюють прочитане.
- Не забудь пов’язати те, що читаєш (вриваєш) з раніше вивченим і уявити його в системі знань.
- Не поспішай кликати на допомогу інших, коли щось незрозуміло. Намагайся розібратися самостійно.
- Де потрібно — змушуй працювати і уяву.
- Читай не тільки «зліва направо”, а й повертайся до прочитаного: повторення – найкращий засіб закріплення прочитаного.
- Навчись критично сприймати прочитане.
- Обов’язково ознайомся з рецензіями і відгуками на книжку: один розум добре, колективний – краще.
- Раніше ніж критикувати книгу, добре розберись у її змісті.
- Чужу критику на книжку читай після того, як прочитаєш книжку.
Чотири завдання, які повинні бути розв’язані під час читання:
-
- Перше завдання при читанні — це зрозуміти і засвоїти прочитаний матеріал.
- Друге завдання — продумати прочитане.
- Третє — зробити з прочитаного потрібні для пам’яті виписки.
- Четверте завдання—це усвідомити, чого нового навчила тебе прочитана книжка.
Як вибрати книгу для читання
Зайшовши до бібліотеки, треба звернутись до каталогів. В перекладі з грецької «каталог» означав «перелік». Отже, каталог — це перелік всіх книг, які є в бібліотеці.
Каталог необхідний кожній бібліотеці, він служить посередником між книгою і читачем. Переглядаючи каталог, читач дізнається, чи є в бібліотеці потрібна йому книга, які книги є в бібліотеці з даної теми, які книги конкретного автора можна прочитати в цій бібліотеці.
В залежності від свого читацького призначення каталоги бувають алфавітні і систематичні. До якого звернутись, залежить від того, що знає читач про книгу.
В картотеках картки з назвами книг підібрані за окремими темами.
На книжкових виставках ти завжди знайдеш цікаві книги.
Переглянь бібліографічні покажчики. Це книги про книги. В них ти знайдеш анотації — короткі розповіді про хороші книги і поради що читати.
Ти можеш сам вибрати книгу з полиць відкритого доступу.
Як вчити вірш напам’ять
-
Уважно двічі-тричі прочитай увесь вірш.
-
Обміркуй зміст твору, умовно розділи його на смислові частини.
-
У кожній такій частині правильно визнач інтонацію, з якою будеш читати, розстав логічні наголоси, визнач паузи та темп читання.
-
Навчися читати вголос, дотримуючись цих вимог, спочатку кожну частину, а відтак увесь вірш.
-
Тепер без допомоги підручника спробуй пригадати вірш, повтори кожну частину по пам’яті.
-
Візьми книжку. Читаючи напам’ять, перевіряй, чи правильно запам’ятав текст.
-
Відклади підручник, двічі чи тричі продекламуй увесь вірш.
-
Запам’ятай: знання тексту вірша треба довести до автоматизму. Це дасть змогу зосередитися на виразності читання.
-
Перед уроком уявно продекламуй вірш іще раз. Якщо ти не задоволений звучанням окремих рядків, то ще є час усунути недоліки.
Як готувати доповідь
-
Визначити адресата мовлення і мету спілкування.
-
Вдуматися в тему, визначити основну думку майбутньої доповіді.
-
Опрацювати літературу з цієї теми, осмислити її.
-
Добираючи матеріал, звернути увагу як ті факти, які будуть цікаві аудиторії, перед якою буде виголошена доповідь. Зробити певні виписки.
-
Скласти робочий план і відповідно до нього систематизувати дібраний матеріал.
-
Узагальнити основні положення кількох джерел, внаслідок чого думки, викладені в кількох працях, звучатимуть повніше, переконливіше.
-
Записати текст доповіді повністю або частково (початок, кінець).
-
Виділити термін, незнайомі слова, уточнити вимову і наголошення слів.
-
Говорити нешвидко, робити паузи, дотримуватися правильної інтонації.
-
Виступаючи, завжди стежити за слухачами: якщо вас перестали слухати, змінити тон мовлення, навести цікавий факт, ніколи не намагатися перекричати аудиторію.
-
Якщо потрібно заглянути до рукопису, опустіть очі, не нахиляючи голови.
-
Стежити за своїм мовленням: уникати слів-паразитів, не заповнювати паузи звуками («е-е-е», «ну-у») та ін.
-
Переказати усно текст доповіді вдома (відводиться 15—20 хв.).
Як готуватися до ЗНО та ДПА
-
Скласти графік підготовки до всіх дисциплін, з яких відбуватимуться іспити.
-
Повторювати один і той же матеріал два рази протягом доби, а потім ще раз — через тиждень.
-
Скласти плани відповідей на можливі екзаменаційні питання.
-
Дбати про те, щоб відповідь на іспиті була композиційно завершеною (переважно роздум), доказовою (з прикладами), переконливою (з поясненням); дотримуватися особливостей наукового стилю мовлення.
-
Щодня повторювати матеріал з двох навчальних предметів з перервою між ними.
-
Вести щоденник, куди записувати щодня план роботи на наступний дань.
-
Уміти зняти втому (спілкування з друзями, батьками, прослуховування музики та подібне).
Як писати твір з творчим завданням
-
Вдуматися в тему, сформулювати основну думку висловлювання.
-
Дбати про правильне розуміння теми та глибину і повноту її розкриття.
-
Для підтвердження своїх думок використовувати життєвий досвід, наводити лише достовірні факти та конкретний ілюстративний матеріал.
-
Викладати матеріал переконливо, дбати про доказовість основних положень.
-
Доцільно і правильно цитувати,
-
Дотримуватися композиційної стрункості, пропорційності частин твору, логічної послідовності у викладі думок.
-
Намагатись робити висновки і узагальнення, в яких міститиметься особисте ставлення до подій, оцінка фактів.
-
Користуватися різними типами мовлення, дотримуватися єдності обраного стилю мовлення!
-
Стежити за грамотністю.
Як писати твір
-
З кількох запропонованих тем обирай не найлегшу, а ту, яка тебе цікавить і хвилює.
-
Добре обдумай тему, визнач, який обсяг матеріалу вона охоплює.
-
Визнач основну думку майбутнього твору, намагайся зберегти її під час роботи над твором.
-
Склади план, чітко та стисло сформулюй думку кожного пункту. Не забувай, що назва основної частини в складному плані — це теза, яку потрібно довести.
-
Підбери епіграф, який висловлює основну думку твору.
-
Напиши вступ, який би доречно розпочинав тему. На початку твору вислови головну думку, потім обґрунтуй її, доповни фактами із твору, у разі потреби наведи цитати.
-
Стеж за послідовністю викладу думок.
-
Дотримуйся пропорційності частин твору і стеж за зв’язком між ними.
-
Висловлюй власне ставлення до всього, про що пишеш, роби власні висновки, узагальнення.
-
Наприкінці твору зроби загальний висновок, зумовлений змістом роботи.
Як конспектувати книгу, статтю
Конспект — це стислий виклад змісту статті чи книжки. Від тез конспект відрізняється тим, що поряд з основними даними тексту в ньому коротко і водяться докази цих положень і висновки.
Види конспектів:
-
текстуальний: основні положення твору, докази, і висновки передаються словами автора, тобто цитатами;
-
вільний — це переказ основного змісту книги (статті) своїми словами;
-
змішаний — найчастіше використовуваний вид, в якому вільний переказ змісту поєднується із цитування.
Правила конспектування
-
Запиши автора і назву статті чи книжки, яку конспектуєш.
-
Виділи їх більшим шрифтом.
-
Під час конспектування статті запиши, в якому журналі, збірнику або в якій газеті її вміщено.
-
Складай конспект після того, як продумав план тексту.
-
Записуй тільки основне: спочатку головну думку потім (дуже стисло) докази і приклади.
-
Намагайся, щоб записи були чіткими, змістовними і лаконічними. Для цього використовуй схеми, таблиці. А для зручності користування конспектом, підкреслюй найважливіші думки, навіть окремі фрази, словосполучення, слова; до розділів і підрозділів відбирай заголовки.
-
Цитуй правильно і точно, зазначай сторінку, з якої взято цитату, роби помітки, які виявляють твоє ставлення до того, що конспектуєш. Використовуй для цього свої умовні позначки, а також подані нижче
!) знак оклику на полях — дуже добре;
?) знак питання — здивування, незгода з автором, нерозуміння якоїсь думки.
-
Вчися конспектувати відразу начисто.
Як написати реферат
Реферат (від лат. — «доповідаю»).
Визначити тему.
Підібрати літературу:
-
-
Документи, першоджерела;
-
Монографії, довідники, збірники;
-
Газетні та журнальні матеріали.
-
-
Ґрунтовно вивчити літературу.
-
Скласти варіант плану майбутнього реферату.
-
Виділити основні питання.
-
Систематизувати опрацьований матеріал.
-
Остаточно продумати та уточнити план реферату. Обов’язково включити в план актуальні теми і їх значення.
-
Опрацювати дібрані джерела з робочими стислими помітками, закладками в книжці.
-
Скласти план відповідно до обсягу реферату (його пункти розкриваються приблизно на однаковій кількості сторінок).
-
Оформити яскравий, привабливий вступ.
-
Дати перелік основних висновків, узагальнень та рекомендацій.
-
Оптимальний обсяг реферату — 10—12 друкованих сторінок. Такий реферат потребує для усного викладу перед аудиторією 10—15 хв.
-
Під час усного виступу краще розповідати, а не читати реферат. Для цього скласти розгорнутий план-конспект на 2—4 сторінки.
-
Під час добору мовних засобів для написання реферату необхідно враховувати особливості наукового стилю мовлення.
2. Написати реферат.
3. В кінці реферату слід подати список використаної літератури.
Як працювати з довідковою літературою
Друзі! Навіть найрозумнішу людина в світі не може пам’ятати великі події сучасного та минулого, численні дати, цифри; факти. Доповнюють пам’ять людині книги, які все знають — словники, довідники, енциклопедії. Ці книги — друзі нашої пам’яті, вони дають відповідь на будь-яке питання.
Як же ці книги побудовані? Як ними користуватися в роботі?
Найпростіші з них — словники. В них зібрані слова, розташовані в алфавітному порядку. Найбільшим попитом користується орфографічний словник. Майже всі ми ним користуємося, коли не знаємо, як писати те чи інше слово. Коли ж вас цікавитиме значення слова і історія його походження користуйтеся «Тлумачним словником». Прикладом «Тлумачного словника» є словник російського вченого і письменника В. Даля, автор словника зібрав 200000 слів. Кожне слово має пояснення і тлумачення. Цей словник надає велику допомогу при читанні російської дореволюційної літератури, пояснює слова, які нам сьогодні незрозумілі.
При читанні газет та журналів ви часто зустрічаєтесь з словами, які прийшли з інших мов народів світу — тут вам допоможе «Словник іншомовних слів».
Кожен учень повинен мати відповідні навички роботи з словником. Уважно переглядайте передмову до словників, знайомтесь з умовними позначками.
Нашими добрими помічниками є енциклопедії. Саме слово “енциклопедія” взяте з грецької мови і означає: «коло знань». В наш час енциклопедіями називають книги, в яких коротко викладено у певній системі наукові дані про науку, техніку, культуру, природу, мистецтво та ін. У більшості матеріал в енциклопедіях розміщено за алфавітом.
У довідкових книгах для вас зібрані відомості і знання, надбані людством за багато віків. Ці книги доповнять ваші знання, допоможуть жити, вчитись і працювати.
Як працювати з книгою
Для ознайомлення в загальних рисах зі змістом книги необхідно:
- Прочитати титульну сторінку — прізвище автора, заголовок, рік видання.
- Прочитати анотацію (коротку інформацію про цю книгу), вміщену на зворотному боці титульної сторінки.
- Уважно ознайомитися зі змістом, вміщеним або в кінці книги, або після титульної сторінки.
- Прочитати передмову або вступ.
Під час читання звернути увагу на:
- Назви окремих розділів, частин, параграфів і т.ін.
- Вдумливо ставитись до слів і словосполучень, виділених різними шрифтами (розрядкою, курсивом, напівжирним та ін.).
- З’ясувати значення незрозумілих слів за допомогою словників та енциклопедій.
- Звернути увагу на посилання (позначаються зірочкою або цифрою) і зразу ж уважно прочитати пояснення (внизу сторінки).
Для засвоєння змісту прочитаного необхідно:
- Поділити прочитаний матеріал на частини, виділити в них найголовніше.
- Скласти план (простий, складний), тематичні виписки, тези або конспект.
Як працювати з підручником
- Прочитай увесь заданий текст, глибоко вдумуючись у його зміст. Пам’ятай, що читання підручника без ‘ напруження думки — марна трата часу.
- Працюй завжди з ручкою або олівцем в руках.
- Засвоєнню допоможуть схематичні малюнки й записи.
- Поділи в думці текст на частини і знайди основну думку.
- Читаючи текст, пов’язуй його з часом, картою, графіками, схемами підручника. Пам’ятай, що без хронології та карт немає історії.
- Порівнюй, зіставляй вивчений матеріал, факти, явища з іншими.
- Складай короткий усний (письмовий) план прочитаного.
- Намагайся в тексті знайти відповідь на кожне запитання, наведене в кінці параграфа.
- Привчай себе до самоконтролю: обов’язково перекажи вголос або про себе заданий матеріал, спочатку по частинах, а потім у цілому весь параграф. Роби це так, щоб словам було тісно, а думкам — просторо.
- Виконуй завжди домашні завдання.
- Долай труднощі, а не тікай від них. Працюй над книжкою систематично і наполегливо.
Як працювати над тематичними виписками
- Вибрати з тексту необхідний матеріал і виписати його на картки у вигляді цитати в такій послідовності: цитата, прізвище та ініціали автора твору, назва твору, видавництво, рік і місце видання, розділ книги чи том, сторінка.
- Якщо з цієї сторінки беруться ще цитати, то посилання на джерело робиться так: «Там само». Коли ж цитата береться з іншої сторінки книжки, то пишеться: «Там само» й вказується сторінка.